-
Note :
http://www.myspace.com/clintonfearon
From Wikipedia :
Clinton Fearon est un chanteur et musicien jamaïcain de reggae, né le 13 février 1951 à Saint Andrews. Etabli à Seattle (USA) depuis 1987.
Clinton Fearon est né près de Kingston mais grandit à la campagne dans la province de Ste Catherine.
Il découvre la musique dans l’église adventiste de ce parish en Jamaïque. Il sera sur les banc de l'ecole aux cotes de Joseph Hill (Culture). A 16 ans il quitte les montagnes de Sainte Catherine
et s'installe a Kingston et crée le groupe The Brothers. Le groupe tente quelques auditions notamment chez Treasure Isle, sans succès. Mais c'est à travers ce groupe que Clinton Fearon rencontre
Errol Grandison, qui lui proposera d'être le troisième Gladiator, en 1969, pour remplacer David Webber. Il entre d'abord dans le groupe comme guitariste. Après le départ d'Errol Grandison, il
devient le bassiste et un des choristes du groupe (occasionnellement chanteur, par exemple sur Chatty Chatty Mouth, Richman Poorman, Get Ready, Let Jah Be Praised, "Can You Imagine How I Feel",
"On The Other Side", etc.) du groupe The Gladiators de 1969 à 1987. Clinton Fearon est sans conteste l'un des piliers du groupe aux cotes de Albert Griffiths. Durant ces 18 années, il travaille
aussi en tant que session-man au Studio One de Coxsone, au Black Ark Studio de Lee Perry ou encore pour Joe Gibbs, Yabby You, Joseph Hookim et Prince Tony Robinson.
Estimant n'avoir pas assez d'espace au sein du groupe, il quitte subitement le groupe et s'établit aux États-Unis, à Seattle, suite à la tournée américaine des Gladiators de 1987, et compte
lancer sa carrière solo. Albert Griffiths aura du mal à comprendre ce geste. Clinton crée, à Seattle, The Defenders avec quelques uns des musiciens des Gladiators. Le groupe connaîtra un succès
d’estime avec le maxi Rock Your Bones en 1989. Le groupe cesse son activité en 1992.
Puis, en 1994 voit le jour le premier album de Clinton Fearon & The Boogie Brown Band (Lamar Lofton a la basse, Girt Bolo a la batterie, John Saba a la guitare et Barbara Kennedy aux
claviers) : Disturb The Devil marque véritablement le début de la carrière solo de Clinton Fearon. Il crée le label Boogie Brown Productions. Suivront les albums Mystic Whisper, What A System un
double album avec la partie dub mixée par Scientist, et une compilation de ces trois albums en 2002 Soon Come. Deux ans plus tard Give And Take prouve que l'inspiration de Clinton Fearon n'est
pas prête de s'arrêter.
Autre chapitre de sa discographie, Mi An' Mi Guitar (2005) offre l'album acoustique que tout le monde attendait. Clinton y reprend certaines des chansons qu'il a composées à l'époque Gladiators,
comme Richman Poorman et Streets of Freedom, et d'autres inédites.
Clinton Fearon publie un nouvel opus en 2006, Visions, qui comporte, comme dans ses précédents albums, de longues et mélodiques chansons qu'il part jouer sur scène aux Etats-Unis, au Brésil et
dans toute l'Europe.
Deux ans plus tard Clinton Fearon decide de reprendre la basse et publie "Faculty of Dub".
Origine du Groupe : Northe America , Jamaica
Style : Reggae Folk
Sortie : 2005
Tracklist :
1. Bless Your Heart
2. One More River
3. Don't Turn Your Back
4. Love Is In The Air
5. Just a Dream
6. Halleluyah
7. Stop the Hate
8. Richman Poorman
9. Who Cares
10. Streets of Freedom
-
Note : ++
http://www.myspace.com/tapefive
2010 album. And the film goes on! Driving Electro-Swing action with 'Oscar feeling' conversations of clarinet and trumpet inspired by Louis Armstrong, Gene Krupa, Josephine Baker and Benny
Goodman. The 3rd album from TAPE FIVE 'Tonight Josephine!' is another Retro-Homage to various facets from the 20th Century bar-music. Stop Press! The first half of the album is deeply inspired by
the Golden Twenties. High calibre and style, like a black-and-white classic film, but coloured and varied like today's block-busters. Four different vocalists - Brenda Boykin, Iain Mackenzie,
Henrik Wagner and Yuliet Topaz interpret new songs in the old styles.
permalink
Origine du Groupe : Germany
Style : Electro Swing Jazz
Sortie : 2010
Tracklist :
01. Introduction: Back In Time (Original)
02. A Cool Cat In Town (feat. Brenda Boykin)
03. Bad Boy Good Man (feat. Henrik Wager)
04. Pantaloons (feat. Yuliet Topaz)
05. Dixie Biscuit (feat. Henrik Wager)
06. Madame Coquette (feat. Yuliet Topaz)
07. Far Far Away Charles Tone (Charles-Tone mix feat. Brenda Boykin)
08. Intermezzo: Speakeasy (Original)
09. The Flappers Delight (feat. Yuliet Topaz)
10. Birds Like It (feat. Iain Mackenzie)
11. Pousse L'Amour (feat. Yuliet Topaz)
12. The Smurf (Tape Five Remix instr.)
13. The Sky Is Not The Limit (feat. Iain Mackenzie)
14. Alcazar (feat Dima from Kiev)
-
Note : ++
http://www.myspace.com/herrmuttlobby
Non, connu sous le pseudo Nongenetics, Mc et beatmaker pour les Californiens de Shadow Huntaz, sort Hunter en association avec le trio de nerds belges Herrmutt Lobby et le trublion Cupp Cave. Un
disque à la base réservé au public japonais, signé sur l'éclectique label tokyoïte, Catune (on y trouve le post-rock de Toe, le doom de Boris). A l'ère du self-service discographique 2.0, ces
treize morceaux ont bien sûr fini par arriver à nos oreilles. C'est tant mieux.
Brassage expérimental de sonorités 8-bits, glitchs tous pourraves, bleeps de TO7 et électro-hop endiablé, les instrus des belges fournissent un terrain de jeu hors norme à un MC qui, loin de son
crew, n'en demandait pas tant.
D'un capharnaüm gonflé de grosses basses bien grasses où Non s'éclate comme au premier jour (Knock Knock), aux entrelacs de scratchs déviants, de beats futuristes (le génial Magic Men, le moins
percutant Kiiroi Kon'bou) ou défoncés d'une ligne de basse démoniaque (Im In), en passant par des ambiances de fin de guerres technologiques (Fresh Bruises), on pense rapidement aux atmosphères
fumeuses et oppressantes qu'El-P savait distiller à ses collègues, Vast Aire et Vordul Mega en tête (Welcome To Hell est un modèle du genre). A d'autres moments, c'est un Mario Bros. défroqué,
bourré au mescal qui prend les rennes d'un P(sycho)-Funk malade (l'instrumental Panic On Funkatron).
Mais au-delà de ces quelques comparaisons, notre gang de pervers s'amuse à propulser leurs titres vers d'autres mondes, aux confins du dub (Save That Shit, cybernétique et drogué à point) et de
la musique d'extra-terrestre (les deux remix hallucinant de Cupp Cave), où l'hybridation devient un mode de vie, l'ergot de seigle et son acide lysergique le seul mets comestible.
Un drôle d'endroit où pas mal de Mcs et autres faiseurs hip-hop se devraient d'aller faire une cure. Imaginez, à force d'écoutes, l'horizon se pixelisant. Et à l'instar du personnage sur la
jaquette, une envie folle de cavaler en bougeant vos cheveux comme des dératés. Résultat garanti, essayez moi ça et vous verrez !
Chroniqué par Yvan
permalink
Origine du Groupe : Belgium
Style : Rap Fusion , 8 Bits , Hip Hop
Sortie : 2009
Tracklist :
01/ Splash screen
02/ Magic Men
03/ Fresh Bruises
04/ Panic On Funkatron
05/ Im Lost
06/ Save That Shit
07/ Welcome to Hell
08/ Im In
09/ kiiroi kon'bou
10/ Bruised bonus
11/ Knock Knock
12/ Saved (Cupp Cave RMX)
13/ Miamga (Cup Cave RMX)
-
Note :
http://www.myspace.com/emeterians
From Myspace :
A total of 12 musicians and a sound engineer. Since summer 2007 they have been presenting their first album “SEEDS”, an lp full of pure Jamaican style music.
This albums contains 14 songs in which political and social denounce is very present. It also contains colaborations with numerous Spanish artists, in which the
international artist MACACO has also featured. Since the very beginnings they have played in the most important live clubs in Madrid and several media, succeeding, with other reggae bands, in
making popularization of Reggae music possible in Spain.
They have played with international Reggae artists such as: Alpha Blondy, Max Romeo, Steel Pulse, Ken Boothe, Kymani Marley, Queen Ifrica, The Heptones, Jimy Cliff, Don
Carlos, Sugar Minnot, Micheal Rose… From the very first note, Emeterians achieve an authentic Jamaican sound inspired in classical rythms such as ska, rocksteady, steppers, and principally roots
reggae, without losing creative naturality and freedom of a XXI Century music band.
Their groove is compact and organic, based on Jamaican..s musical roots and Reggae tradition. They achieve a classical sound at the same time they achieve freshness and
naturality with warm modern inspiration vocal harmonies. EMETERIANS are conscious about the importance of live performance, and their energy to keep composing comes directly from it. Their show
is fresh and the communication between the band members is absolute.
A powerful performance, splashed with joy and communication with the public through a professional show which alternates moments of recreational interaction with the
public and moments of great concentration and emotional intensity in which they armonize acapella, create fantastic solos or down tempo drum n bass which will make you travel… They make the
spectator feel absolutely caressed and trapped by unique warmful harmonies and solid-tangible positive energy. EMETERIANS is now working on the second album and performing all over Europe.
Origine du Groupe : Spain
Style : Reggae , Dub
Sortie : 2009
Tracklist :
1.- Intro
2.- Poverty
3.- Just Money
4.- Last Summer
5.- Animals
6.- One Way Ticket
7.- Life is your Right
8.- Hope
9.- Remember
10.- Sunshine
11.- Next Generation
12.- Dub the Mood
-
Note :
The Good and Evil Sessions are the first in Thirsty Ear's Blue Series Continuum, which emphasizes diverse styles of music with a rotating, leaderless cast of musicians. This one melds Danny Blume
and Chris Kelly of Good and Evil fame with turntable maven Miso and some of the heavy-hitters from the avant-garde jazz world, including bassist William Parker, pianist Matthew Shipp, and
trumpeter Roy Campbell. The results are unpredictable and deliciously sassy, with groove-based throbs, jazz beats, and turntable scratches setting the stage for down-in-the-bucket solos that purr
with joyous abandon. Free improv meets punk and dance rhythms laced with foot-tapping, body-swaying pulses. While the pop inflections are certain to spark a debate within the tiny but intense and
vocal free jazz community over the commercialization of art, the generally uncompromising improvisations of the Shipp/Parker contingent stand up reasonably well even if somewhat less-intense and
complex than usual. This sort of crossover fusion could widen the appeal of these otherwise relatively obscure though extremely talented performers. Shipp is in superb form, spinning webs of
simple (though never simplistic) phrases, veiled by supple nuance. Miso's scratches are a constant, subversive presence, while the Blume-Kelly guitar duo keeps the hips shaking and the trombone
twosome of Alex Lodico and Josh Roseman adds a raunchy bottom. Roy Campbell's fading repetitions on "On the Run" are lovingly distorted through the filter of the Good and Evil lens.
~ Steven Loewy
permalink
Origine du Groupe : North America
Style : New Jazz , Free Jazz , Downtempo , Avant Garde , Abstract , Piano
Sortie : 2003
Tracklist :
1. Brainwash — 6:35
2. Then Again — 4:40
3. The Stakeout — 4:49
4. Close Call — 4:18
5. The Hideout — 4:39
6. On the Run — 4:42
7. Roll It Back — 4:03
8. Change of Plans — 5:09
9. Sweetbitter — 4:21
-
Note :
http://www.emilywellsmusic.com
http://www.myspace.com/emilywells
Cela faisait pas mal de temps que nous ne nous étions pas sérieusement penchés sur nos cousins d’Amérique (hormis les canadiens) tant les choses bougent en Europe ces jours-ci. Il est vrai
que les gros cartons récents venus d’Outre-Atlantique sentaient un peu trop souvent le réchauffé ou le formaté. Fort heureusement nos oreilles se sont envolées jusqu’à la côte Ouest des
Etats-Unis, à Los Angeles, ou réside une jeune artiste du nom d’Emily Wells qui pourrait bien devenir la Björk locale.
Son parcours est peu commun : à peine majeure elle était déjà courtisée par les Majors du disque mais préféra quitter New-York où elle vivait alors pour traverser les Etats-Unis en voiture et se
former en tant qu’artiste, avant d’atterrit finalement à Los Angeles. Elle n’a donc pas choisi la facilité et aujourd’hui sa musique lui donne raison. Adepte du ‘Do it yourself’, Emily Wells a
bâti son œuvre à force de travail et de persévérance, apprenant d’abord comment produire et enregistrer. C’est donc dans son propre studio qu’elle a composé, enregistré, mixé et produit cet
album, son second après ‘Beautiful Sleepyhead and the Laughing Yaks’ (2006).
Mais l’originalité de ce disque vient sans aucun doute du mariage réussi entre les cordes classiques et le piano qui évoquent la musique de chambre (‘Symphony 2: and the Click Boom Boom‘), et une
atmosphère Pop ouverte à tous, jamais trop arty ou nombriliste. On pense un peu à l’album de FM, ‘A Dream Or Two’, sorti il y a quelques mois, en bien plus captivant. Avec sa voix de chat, Emily
Wells enchante aisément son audience avec les 10 ‘mélodies’ qui constituent cet oeuvre. Malgré son apparence calme, un véritable esprit rock plane sur cet album, notamment sur les excellents
‘Symphony 6: Fair The Well and the Requiem Mix’ ou ‘Symphony 8: and the Canary’s Last Take’. Voici donc une improbable cousine de My Brightest Diamond, de Joanna Newsom (‘Symphony 2: and the
Click Boom Boom’) et de Kate Bush, qui aurait choisi de mettre plus en évidence son penchant pour la Pop. Pop oui, mais pas seulement, puisqu’elle n’hésite pas non plus à s’essayer au Hip Hop sur
‘Symphony 3: The Story (Featuring Count Bass D)’
Voici une artiste à découvrir, une ‘femme orchestre’ qui met admirablement à profit son talent pour créer un univers singulier. Si elle a choisi la voie de l’indépendance, la qualité et
l’originalité de ce disque devraient certainement lui ouvrir de grandes portes dans un futur proche. Puisqu’elle nous pose sur son dernier titre la question ‘Could This Really Be the End?’, notre
réponse est ‘Non, je ne crois pas !’.
par Stars Are Underground
permalink
Origine du Groupe : North America
Style : Electro Classique , Trip Hop , Experimental
Sortie : 2008
Tracklist :
1. Symphony 1: In the Barrel of a Gun
2. Symphony 2 & the Click Boom Boom
3. Symphony 3: The Story (feat. Count Bass D)
4. Symphony 4: America's Mercy War
5. Symphony 5 Was a Surprise
6. Symphony 6: Fair Thee Well and the Requiem Mix
7. Symphony 7: Dreams Memories & Heaven
8. Symphony 8 & the Canary's Last Take
9. Symphony 9 & the Sunshine
10. Symphony 10: Could This Really Be the End?
-
Note :
http://www.myspace.com/nelscline
Nearly 10 years into leading the winkingly named instrumental trio the Nels Cline Singers, it's hard to imagine what fringe of jazz and improvised rock could be unearthed next by the local guitar
hero who joined the boundary-pushing band Wilco in 2004.
Now with their fourth album, Cline and a taut but feral rhythm section of bassist Devin Hoff and drummer Scott Amendola have regrouped for an often-breathtaking recording that's also their most
rewarding and immediately approachable listen.
A sprawling double album split between one disc of studio recordings and a bare-knuckled live set, "Initiate" is steeped in the worldbeat-dusted jazz-rock of the ‘70s. Opening with a swirling
chorus of electronic effects, they land a bracing first shot with "Floored," which finds Cline flexing a guitar tone akin to the warped keyboards of Chick Corea's work in Miles Davis' electric
period while Amendola and Hoff lay down a concrete-busting funk-rock groove. "King Queen" forges a sort of psychedelic take on Cuban jazz as Cline and guest organist David Witham ride Hoff's
elliptical bassline, building an insistent melody that opens to the outer limits.
They also show a more delicate side with "Divining" and "Zingiber" -- tracks featuring an atmospheric chorus of actual singing from the trio -- but with the second disc the group lays
on the throttle and seldom lets up. Highlighted by a blistering, 14-minute cover of Weather Report's "Boogie Woogie Waltz" (featuring members of San Francisco indie band Deerhoof), they
course through fiery improvisations while also nodding toward jazz tradition with a cover of Carla Bley's "And Now, the Queen" and a Jim Hall-dedicated version of the Singers' comparatively
straightforward "Blues, Too."
Engrossing and ceaselessly inventive, "Initiate" isn't always easy listening, but it's essential for lovers of jazz and its fertile frontier.
-- Chris Barton
permalink
Origine du Groupe : North America
Style : Experimental , Jazz , Rock
Sortie : 2010
Tracklist :
CD1 :
01 - Into It
02 - Floored
03 - Divining
04 - You Noticed
05 - Red Line to Greenland
06 - Mercy (Supplication)
07 - Grow Closer
08 - Scissor Saw
09 - B86 (Inkblot Nebula)
10 - King Queen
11 - Zingiber
12 - Mercy (Procession)
13 - Into It (You Turn)
CD2 :
01 - Forge
02 - Fly Fly
03 - Raze
04 - And Now the Queen
05 - Blues, Too
06 - Thurston County
07 - Sunken Song
08 - Boogie Woogie Waltz
-
Note :
http://www.myspace.com/buggewesseltoft
http://www.myspace.com/sidselendresen
This is a lovely album. While it does little to escape the trademark Scando-new-jazz sound (a sophisticated, minimal austerity), it's all the better for it. A Norwegian duet between vocalist
Sidsel Endresen and keyboard player Bugge Wesseltoft, it's a quiet, graceful set, varying from traditional folky songform to abstract avant-jazz.
During Endresen's earlier tenure at ECM, I saw her perform with the arch English eccentric Django Bates (plus group). That collaboration worked, and so does this one, the third between Wesseltoft
and Endresen(on Wesselftoft's label, Jazzland).
I must admit, I've been previously unimpressed with Bugge Wesseltoft, and particularly his bleedin' "new conception of jazz" (unlike others). Here though, he's the perfect foil for Endresen,
conjuring subtle, evocative settings for her spare vocals, playing with real grace throughout. He's witty and sophisticated when supporting the nod to cocktail-bossa on the attractive "Survival
Techniques 3"; abstract and funky on "Heartbeat" (no, not that one); intelligently explorative on "Hav"; and simply, humbly supportive on a ravishly stark version of Neil Young's "Birds".
The centrepiece "Names, Numbers" is wonderfully sinister, thanks to Wesseltoft's freaky distorted stylings, his basslines stalking rather than walking. It sounds almost like a mid-sixties Raymond
Scott piece, until Endresen punctures the mood with her aloof poetry. Lyrically, abstract, minimalist dashes of single words and short phrases are the order of the day, perfectly suited to her
clear Scandinavian intonation.
Introspective female singer-songwriters of a certain ilk are usually, lazily, matched up against Joni Mitchell. But there's no mistaking Endresen's similarity to Mitchell on occasion - the
similarly fragile yet firm, slightly croaky voice; similarly progressive settings based around jazz and world music.However, Meredith Monk also comes to mind - particularly in the extraordinary
post-speech tape-cutups of "Survival Techniques 1+2" and layered vocals of "Voices". Likewise, others who've matched the song with jazz and experimentation (the likes of Robert Wyatt and Annette
Peacock, say - even Laurie Anderson).
Enough comparison - Endresen has her own recognisable musical voice, building an increasingly impressive body of work. "Out Here, In There" is a starker piece than the previous (excellent)
Undertow for Jazzland, but still surprisingly varied given the lack of personnel, this constraint only serving to stimulate creativity. Recommended.
by Dan Hill
permalink
Origine du Groupe : Norvegia
Style : Electro Jazz , Ambient , New Jazz , Vocal ,Experimental
Sortie : 2002
Tracklist ;
1. Truth
2. Out here. In there
3. Survival Techniques 1+2
4. Survival Techniques 3
5. Names, numbers
6. Hav 7. Birds
8. Voices
9. Heartbeat
10. Ido
11. Try
Bugge Wesseltoft: all keys, percussion, programming.
Sidsel Endresen: all vocals
-
Note :
http://www.myspace.com/moonraker
True innovators of live electronic music have landed. Moonraker branches out from the current state of music, working with the remnants of d'n'b and house. The energy of dance music is filtered
through the live band, creating the sexiest sound to surface in years. The power of the human voice merges with epic soundscapes and ever-evolving breakbeats to continue the ancient story forever
told.
The recent upsurge of the live electronic scene has gained a rapidly growing audience, and Moonraker has been steadily moving to the crest of this wave of new music. Having been together for two
years, the group has packed countless rooms in the Boston area, including the Middle East, House of Blues, Bill's Bar, the Paradise and the Somerville Theater. Moonraker is continually broadening
its fan base with regular performances in Massachusetts, Maine, Rhode Island, Vermont, Toronto and New York City (Wetlands, Mercury Lounge, Knitting Factory). Moonraker were named 'Best New Band
in Boston' by WBOS 92.9, and are featured regularly on local radio (WBCN, WERS). Moonraker has shared the stage with notable acts including DJ Spooky, Ice-T, Amon Tobin, Joan Osbourne and the
Disco Biscuits.
permalink
Origine du Groupe : North America
Style : Trip Hop , Electro
Sortie : 2001
Tracklist :
1. Shalom
2. Night With You
3. Organic Love
4. The Rescue
5. Madeline
6. Dying Sun
7. These Walls
8. Wood & Stone
9. Modern Way
Kelli Scarr - Vocals
Shaolun - Keyboard
David Moltz - Guitar
Kody Akhavi - Bass
Dan Mintzer - Drums
-
Note :
http://www.vervemusicgroup.com/wayneshorter
http://www.myspace.com/unofficialwayneshortertribute
Gamin, Wayne Shorter et son frère dévoraient les bd et les films de série B avec extra-terrestres, monstres, loup-garou, vampires et créatures de Frankenstein. Speak No Evil clôt l'année 1964, où
Wayne a participé à l'enregistrement de 20 disques dont 3 avec les Jazz Messenger, 9 avec Miles Davis, 3 avec Gil Evans, 1 avec Lee Morgan, 1 avec Grachan Moncur III et Night Dreamer puis Juju en
tant que leader. L'album s'inscrit dans la lignée bop, un bop avec un soupçon d'étrangeté - mais on en est pas encore au Weather Report - et Wayne Shorter précise : I was thinking of Misty
landscapes with wild flowers and strange, dimly-seen shapes-the kind of places where folklore and legend are born. And then I was thinking a thing like witchburnings, too*. La session
d'enregistrement du 24 décembre 1964 menée par Rudy Van Gelder parle de magie, de sorcière, de diable, de danse de cadavres et de fleurs sauvages ; 6 compositions de Wayne Shorter avec Freddie
Hubbard à la trompette, Herbie Hancock au piano, Ron Carter à la basse et Elvin Jones à la batterie. Dance Cadaverous est une composition un peu décalée, piano sophistiqué qui se promène du
côté du classique. Quelque chose d'étrange - comme dans les compositions de Monk - et de planant se glisse dans la mélodie vers le milieu du morceau, la rythmique est plutôt cool. Shorter dit à
propos du morceau : I was thinking of some of these doctor pictures in wich you see a classroom and they're getting ready to work on a cadaver*. On se penchera aussi avec bonheur sur le jeu
d'Herbie Hancock pour Infant Eyes, la balade, où le saxophone tenor de Wayne balance du velours. A l'instar de Witch Hunt qui ouvre l'album, le disque sonne de manière nonchalante, mais
faut pas s'y tromper, c'est du lourd que nous avons là. Des mélodies un peu bizaroïdes qui une fois rentrées dans la caboche risque fort de continuer à trotter.
*Notes extraites du livret de Don Heckman.
Origine du Groupe : North America
Style : Jazz
Sortie : 1964
Tracklist :
1. "Witch Hunt" 8:07
2. "Fee-Fi-Fo-Fum" 5:50
3. "Dance Cadaverous" 6:45
4. "Speak No Evil" 8:23
5. "Infant Eyes" 6:51
6. "Wild Flower" 6.00
7. "Dance Cadaverous" (alternate take) 6:35